דמיינו לעצמכם סיטואציה, אתם מתיישבים במסעדה (לא המסעדה שלכם כמובן) והמלצר מניח לכם על השולחן את הספר, סליחה- התפריט.
אתם מתחילים לדפדף בתפריט המכיל 8 עמודים ומעל 60 מנות. עוברים דף ועוד דף ו…. נכנסתם לבלבול פנימי ואתם לא יודעים מה להזמין. הסיטואציה שאתם חווים נקראת "פרדוקס הבחירה".
פרדוקס הבחירה היא תופעה פסיכולוגית שבה קיימות עבורנו יותר מדי אופציות ולמעשה אנו מתקשים לקבל החלטה. התופעה יכולה להוביל לתחושות של בלבול, חרטה וחוסר שביעות רצון. הפרדוקס מתרחש בהמון צמתים בחיינו, מהחלטות פשוטות כמו לרכוש מוצר מסוים באינטרנט ועד החלטות משמעותיות כמו מציאת בן זוג או רכישת רכב.
הפסיכולוגים שיינה איינגאר ומארק לפר ערכו מחקר אשר ממחיש את הפרדוקס. הם הקימו בשוק אוכל דוכן המכיל 24 סוגי ריבות בוטיק. ביום אחר באותו שוק ובאותו דוכן הם שמו אך ורק 6 סוגי ריבות בוטיק. ההיגיון של רוב בני האדם אומר- איפה שיש יותר מבחר כנראה נמצא בדיוק את מה שאנחנו מחפשים. אך הנתונים מציגים תמונה שונה מאד: כאשר היו 24 סוגי ריבות בדוכן רק 3% מהלקוחות המתעניינים רכשו ריבה, ואילו כאשר היו בסך הכל 6 סוגי ריבות 30% מהלקוחות המתעניינים רכשו ריבה. זאת אומרת שכאשר היו בדוכן 6 סוגי ריבות בעלי הדוכן מכרו פי 10 יותר ממה שמכרו כאשר היה שפע רב.
המחקר הזה ועוד מחקרים רבים שנעשו לאורך השנים מוכיחים פער אחר פעם שככל שיש לנו יותר אפשרויות בחירה ההחלטה שנקבל תהיה פחות טובה.
אז איך פרדוקס הבחירה משפיע על תפריטי המסעדות? כאשר לתפריט יש יותר מדי אפשרויות, זה מציף את הלקוחות ומקשה עליהם לבחור מה הם רוצים לאכול. הדבר עלול להוביל לחוסר החלטיות, אי שביעות רצון, ואפילו לחוויה שלילית כלפי המסעדה.
ברגע שהלקוח לא מצליח לקבל החלטה בגלל עודף אפשרויות הבחירה הוא או יפנה למלצר לקבל המלצה או יבחר מנה שהוא מכיר.
שתי האפשרויות לא טובות למסעדה היות ולא בהכרח המלצר ימליץ ללקוח על המנה הטובה ביותר עבורו ועבור המסעדה. אם הלוקח יבחר במנה שהוא מכיר לא בטוח שהוא יזמין את אחת מהמנות הייחודיות למסעדה.
לכן כאשר אתם בונים את התפריט שלכם תשימו דגש על כמות המנות ותתמקדו במנות הטובות ביותר עבור המסעדה.
כאשר תפשטו את התפריט אתם תקלו על קבלת ההחלטות של הלקוחות, תשפרו את שביעות רצונם ותייצרו להם חוויה חיובית יותר.
בנוסף לחוויית הלקוח כאשר תפשטו את התפריט אתם תוכלו לכוון את הלקוחות למנות הטובות ביותר עבור המסעדה. דבר אשר יגדיל לכם את הרווח ויקל תפעולית על ניהול המסעדה והמטבח.
לסיכום, תזכרו שהכמות לא בהכרח מציירת תמונת שפע אלא עלולה לייצר בלבול וחוסר שביעות רצון.
אם אתם לא בטוחים מה המנות הטובות ביותר למסעדה וכיצד לסדר את התפריט באופן הטוב ביותר, אתם מוזמנים להשאיר פרטים ונשמח להסביר לכם יותר על שיטת ה"מניולינג" אשר גורמת לתפריט שלכם להרוויח יותר כסף.